اصول طراحی لوگو + نکات طلایی

طراحی لوگو یک تخصص است و دانستن اصول طراحی لوگو در این مسیر به ما کمک میکند . هر طراحی که گرافیک یا ایلاستریتور بلد است نمیتواند لوگوهای موثر و موفق طراحی کند. لوگو
وسیلهای برای ارتباطبرقرارکردن با آدمهاست. لوگوی برند با مخاطب حرف میزند و پیامی را به آن میرساند. داشتن لوگوی تاثیرگذار و منحصربهفرد برای برندها بسیار مهم است
بنابراین اصول طراحی لوگو نیاز به دانش گرافیک و همچنین درک عمیق از بازار و برند و مخاطب آن دارد. لوگو طرحی گرافیکی است که ماموریتی دارد و اگر نتواند آن ماموریت را بهسرانجام
برساند، شکست خورده است. درواقع، برند و طراح لوگو باهم شکست خوردهاند. (یادتان هست که چندوقت پیش ایرانسل از لوگوی جدیدش رونمایی کرد؟ لوگو آنقدر بد طراحی شده بود که
موجی از انتقاد را در فضای مجازی بهدنبال داشت.)
قطعا وقتی طرحی تاایناندازه مهم است، طراحی آن باید اصول و قواعدی داشته باشد. در طراحی لوگو باید به همهچیز (رنگ، فونت حروف، ضخامت فونت، خطوط و شکلها و …) دقت شود و
همهچیز حسابشده انتخاب شود. طراح باید اولا براساس پیام برند و چیزی که برند میخواهد به مخاطبش منتقل کند و دوما براساس اصول اساسی در لوگو دیزاین انتخاب و طراحی کند.

لوگوی هر برندی باید تک و مخصوصبه آن برند باشد. لوگوی تقلیدی قطعا شکست میخورد و برای برند هیچ فایدهای ندارد. طراح لوگو باید بسیار دراینباره دقت کند. لوگو نهتنها نباید تقلیدی و تکراری باشد، بلکه نباید با لوگوهای دیگر تشابه داشته باشد. اگر لوگو شبیهبه لوگوی برند دیگری طراحی شده است، بیننده خیلی سریع متوجه میشود و درواقع بهیاد لوگوی اصیل میافتد. مثلا اگر طراح لوگو قرار است برای یک برند لباس لوگو طراحی کند، قبلاز طراحی باید همهی لوگوهای حوزهی مد و پوشاک را ببیند.

دومین و شاید مهمترین اصل در طراحی لوگو سادگی است. لوگو باید ساده باشد. بیننده با یک نگاه به لوگو باید بتواند تمام اجزای آن را دریابد. بیننده برای لوگویی که پراز جزئیات و نقش و طرح باشد، وقت نمیگذارد. علاوهبراین، طراح لوگو باید به این نکته توجه داشته باشد که لوگو در اندازههای مختلف و برای نمایش در پلتفرمهای مختلف استفاده میشود. چطور میشود بیننده لوگوی پیچیده و پراز المان را در ابعاد خیلی کوچک درست ببیند و تمام جزئیات آن را بفهمد؟
همچنین لوگوها نباید قدیمی شوند و از مد بیفتند. لوگو را باید بیزمان طراحی کرد. یعنی لوگو نباید بعداز گذشتن چند سال جذابیتش را برای بیننده ازدست دهد. شاید باورش سخت باشد، اما لوگوی بنز نزدیک به ۱۰۰ سال پیش طراحی شده است. درست است که در طی این سالها این لوگو تغییرات کوچکی کرده، اما اصل آن (آن ستارهی سه پر) دستنخورده باقی مانده است.

بیننده باید لوگو را بعداز یکبار دیدن بهخاطر بسپارد. لوگویی که بهیاد بیننده نماند، بهدرد نمیخورد. لوگو یک نماد است و مثل همهی نمادها باید بهآسانی و بهسرعت در ذهن بیننده نقش ببندد. دلیل دیگری که برای اصل اول، یعنی سادگی، وجود دارد این است که لوگوهای ساده سریعتر و راحتتر بهخاطر سپرده میشوند. دوباره به لوگوی بنز و اپل نگاه کنید، هم ساده و هم بهیادماندنیاند.

همانطور که اشاره کردم، لوگوی یک برند قرار است در ابعاد بسیار متنوع و روی سطوح مختلف با رنگها و جنسهای متفاوت ( مثلا روی بیلبوردهای خیلی بزرگ یا روی بدنهی یک رواننویس یا روی دستهی عینک یا در طراحی گوشواره یا گردنبند و …) کاربرد داشته باشد. حتی ممکن است لوگو در جهتهای مختلف (افقی یا عمودی) قرار داده یا درکنار لوگوهای دیگر رقبا گذاشته شود. طراح لوگو باید همهی این احتمالات و همهی کاربردهای ممکن را هنگام طراحی درنظر داشته باشد.
وقتی لوگو چندمنظوره طراحی میشود، Scalable (مقیاسپذیر) هم هست و بهراحتی میشود به آن ابعاد دلخواه را داد. بههمیندلیل است که لوگو دیزاین با نرمافزارهای طراحی وکتور، مخصوصا ایلوستریتور، انجام میشود. چون طرحهای وکتوری را، بدوناینکه از کیفیت آنها کاسته شود، میشود بسیار کوچک یا بسیار بزرگ کرد.

وقتی در طراحی لوگو از اصول تناسب و تقارن بهره گرفته میشود، نتیجهی کار لوگوهای طبیعیتر و زیباتری است. مغز انسان تقارن را میفهمد و دوست دارد. در طراحی لوگو نیز مانند طراحی رابط کاربری اصول و قوانین روانشناسی (مثل قوانین گشتالت) به طراح کمک میکنند تا به طرحهایی که ذهن انسان راحتتر با آنها ارتباط برقرار میکند و میفهمد، برسد.
قانون دیگری که در طراحی لوگو بسیار به طراح کمک میکند این است که مغز انسان تمایل دارد اشکال و طرحهایی که کنار یکدیگر قرار میگیرند، کامل کند. یعنی اگر در لوگو اشکال و حروف قرار است کنار یکدیگر قرار بگیرند، بیننده اشکال و حروف را تکمیلکنندهی یکدیگر و باهم، یک کل، میبیند. در چشم انسان تعادل، تقارن و کلبودن زیباست.

وقتی در طراحی لوگو از اصول تناسب و تقارن بهره گرفته میشود، نتیجهی کار لوگوهای طبیعیتر و زیباتری است. مغز انسان تقارن را میفهمد و دوست دارد. در طراحی لوگو نیز مانند طراحی رابط کاربری اصول و قوانین روانشناسی (مثل قوانین گشتالت) به طراح کمک میکنند تا به طرحهایی که ذهن انسان راحتتر با آنها ارتباط برقرار میکند و میفهمد، برسد.
قانون دیگری که در طراحی لوگو بسیار به طراح کمک میکند این است که مغز انسان تمایل دارد اشکال و طرحهایی که کنار یکدیگر قرار میگیرند، کامل کند. یعنی اگر در لوگو اشکال و حروف قرار است کنار یکدیگر قرار بگیرند، بیننده اشکال و حروف را تکمیلکنندهی یکدیگر و باهم، یک کل، میبیند. در چشم انسان تعادل، تقارن و کلبودن زیباست.
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
راز های یک لوگوی حرفه ای – آکادمی طراحی بساز
طراحی لوگو، بخشی از فرایند برندینگ شرکتها و مجموعهها می باشد.بیش از 70 درصد تبلیغات در برندینگ، بر روی لوگوی کسب و کارها انجام می شود…
انواع سبک های لوگو – آکادمی طراحی بساز
لوگو یک نشان منحصر بفرد است که برای نشان دادن هویت یک بیزینس مورد استفاده قرار می گیرید …
فتوشاپ چیست؟ – آکادمی طراحی بساز
فتوشاپ یک نرم افزار ویرایشگر حرفه ای است و توسط Adobe Systems توسعه یافته که برای ساخت و ویرایش عکس ها بکار می رود…
دیدگاهتان را بنویسید